четвъртък, 7 октомври 2010 г.

Депресия и пушене – каква е връзката?

Пушенето може да прикрие депресия

Често пъти по време на депресия пушенето се увеличава драстично. Пристрастените пушачи се характеризират с това, че пушенето е основно занимание в ежедневието им, анормална привързаност към цигарите и отговор, както при наркотик на цигарения дим, от страна на мозъка. Опитите за отказване на цигарите чест пъти водят до рязък спад в настроението и нивото на удоволствие, което изпитват. Щом веднъж мозъкът привикне към дневната си доза никотин, за мозъка е ненормално ако човек се опита да се откаже.
Скритите симптоми на депресия вероятно биха излезли наяве, при опит да се откажат цигарите, при индивиди с предразположение или предишна симптоматика на депресия. Оказва се, че пушенето може да бъде това, което прикрива депресията при някой хора.
Според някой проучвания, в цигарите може би се съдържат вещества, които имат ефекта на антидепресанти, което обяснява факта, че пушенето е широко разпространено при хора страдащи от депресия.
Цигарите съдържат хиляди други съставки освен никотина, като едно или няколко от тях, могат да влияят на настроението по същия начин, както определена група медикаменти против депресия наречени monoamine oxidase inhibitors (MAOIs). Тези медикаменти ефективно повишават нивата на специфични невротрансмитери, които регулират настроението.
Оказва се, че пушенето е  начин за „самолечение” на пациенти с депресия, но на каква цена?

3 коментара:

Анонимен каза...

Пушач съм от дълги години. Не смятам, че съм пристрастена, тъй като спирам да пуша за по седмица-две без особено затруднение, без да прекалявам с храната и без други познати странични ефекти от липсата на никотин. Поради липсата на слънце през последните няколко седмици, забелязах, че изпадам в нещо като депресия (не бих могла да го определя точно, тъй като до сега не съм изпадала в такова състояние). Спрях цигарите за няколко дена заради бронхит. Днес, след като вече се чувствам по-добре, отново си купих цигари. Едва, след като изпуших няколко, ми направи впечатление, че отново изпадам в някакви носталгични състояния. Дадох си сметка, че през последните дни, въпреки, че бях болна, не съм била "депресирана". Питам се: Възможно ли е цигарите да водят до депресия?

Българин каза...

Ако сте избрали да не пушите заповядайте в групата Непушачи във Facebook http://www.facebook.com/groups/nosmokers

Unknown каза...

Здраеейте! Аз също съм на мнение, че цигареното "удоволствие" може трайно да отключи депресивно състояние! Аз не пушех дълго времр и за да си вдигна настроението реших да започна пак, но това не се случи състоянирто на подтиснатост ми се влоши ! Страховете се засилиха, отделно съня ми се влоши паметта също!Може би при всрки е различно!